وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
خانه تکانی در هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی شستا (تاپیکو)
22 / 8 / 1395 ساعت 8:22 | بازدید : 2770 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
به گزارش شرق، در این میان هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) بزرگ‌ترین هلدینگ نفتی کشور با در اختیارداشتن بیش از 40 شرکت (مدیریتی و غیرمدیریتی) و ارزش فعلی در حدود 15‌هزار‌میلیاردتومان، ​سهمی حدود پنج‌درصد از تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص داده است.

بر اساس اطلاعات موجود، طی یک‌سال گذشته بیش از 120 مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره در شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ چون پتروشیمی فناوران، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی خارک، پتروشیمی ایلام، پتروشیمی شازند، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی خراسان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت آناهیتا، نفت ستاره خلیج‌فارس، نفت ایرانول، نفت پاسارگاد و پرسی ایران‌گاز تغییر کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان تشدید موج این تغییرات مدیریتی را از زمانی جست‌وجو می‌کنند که سعید مرتضوی بر مسند مدیریت سازمان تامین اجتماعی تکیه زد.

در شهریور 91 و البته با تاکید محمود احمدی‌نژاد، یزدانجو از چهره‌های نزدیک به صادق محصولی پس از پنج‌سال از مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) برکنار و محمدرضا حیدری‌ملایر جایگزین وی می‌شود. اگرچه دوران مدیریتی وی بیش از چهارماه به طول نمی‌انجامد، ولی طی همین مدت کوتاه تغییرات بسیار گسترده‌ای در شرکت‌های زیرمجموعه صورت می‌گیرد و بالاخره هیات‌مدیره را ناچار به برکناری وی می‌کند.

با سرپرستی نجات امینی معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی بر جایگاه وی، فشارها دوباره ادامه می‌یابد تا بالاخره احسان ‌الله‌یارمحمد در روزهای پایانی سال 91 و با حمایت سعید مرتضوی به‌عنوان مدیرعامل جدید شستا معرفی می‌شود. ورود یارمحمد به شستا با تغییرات گسترده در شرکت‌ها همراه می‌شود و در نزدیکی زمان انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم رنگ‌وبوی دیگری به خود می‌گیرد. این اتفاق‌ها تا جایی پیش می‌رود که برخی از کارشناسان در آن روزها شروع به گلایه نسبت به این تغییرات می‌کنند چراکه در آن زمان گفته می‌شد یارمحمد با هماهنگی مرتضی زرین‌گل مشاور سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی که البته در آن زمان از وی به‌عنوان نزدیکان رحیمی معاون‌اول رییس‌جمهور وقت یاد می‌شد، نسبت به عزل مدیران خوش‌سابقه نفتی از جمله شهنازی‌زاده، عامری و ابهجی از هیات‌مدیره هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین اقدام می‌شود.

از جمله انتصابات پرحاشیه آن روزها، حضور مدیر یک شرکت چوب و کاغذ، به سمت مدیرعاملی بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده قیر در خاورمیانه است که صدای اعضای هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی را نیز درمی‌آورد. اگرچه آن‌روزها سعی شد تا این تغییرات در آرامش رقم خورد اما گلایه‌ها منجر به نفوذ تغییرات در ریاست‌های هیات‌مدیره شرکت‌ها شد، به‌عنوان مثال در آن روزها ریاست هیات‌مدیره یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده قیر خاورمیانه را برعهده شخصی گذاشتند که در گذشته یکی از مدیران چهار شرکت اصلی تابعه وزارت نفت بوده و به دلیل نحوه هزینه 500‌میلیون‌یورو از اعتبارات 23 طرح نفتی در یکی از شرکت‌های نفتی وابسته به بانک صادرات و نیز واگذاری قرارداد 25‌میلیون‌یورویی چند طرح پتروشیمی با ترک تشریفات مناقصه به یک شرکت نه‌چندان معروف از کار برکنار شده و دارای پرونده‌های مفتوح در سازمان بازرسی کل کشور بوده.

اگرچه در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر حضور مجدد وی در یکی از شرکت‌های اصلی وزارت نفت به گوش می‌رسد. اصرار یارمحمد بر ادامه عزل‌ونصب‌های مشابه، هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی را وادار می‌کند تا با روی کارآمدن دولت جدید و پس از پنج‌ماه نسبت به برکناری وی و سرپرستی مجدد نجات امینی اقدام کند. امینی که این بار با تایید ربیعی پا به شستا می‌گذارد، در تلاش است مطابق مصوبه هیات‌مدیره انتصابات غیرکارشناسی انجام‌گرفته را ملغی کند اما در اجرای این هدف، با مقاومت‌های زیادی روبه‌رو است و وی زیر فشار سیاسی تیم قبلی است تا شاید بتوانند او را از انجام تغییرات ضروری در پست‌های کلیدی سازمانی منصرف کنند.

با این حال با روی کارآمدن فیاض‌بخش به‌عنوان مدیرعامل شستا و در اولین جلسه هیات‌مدیره با حضور اعضای جدید، زرین‌گل برکنار و نماینده ناظر شستا در هلدینگ به‌عنوان سرپرست موقت تعیین شد. در این شرایط مدیران‌عامل شرکت‌های زیرمجموعه که اطمینان چندانی به ماندگاری خود ندارند، نسبت به انتصاب مدیران میانی در شرکت‌ها و جابه‌جایی افراد اقدام می‌کنند تا در صورت برکناری احتمالی خود، زنجیره یارانشان را چینش کرده باشند. در این وضعیت، به‌نظر می‌رسد مدیریت جدید شستا باید راهکاری برای پیشگیری از عزل و نصب‌هایی از این جنس بیابد تا هزینه تغییر گریزناپذیر این مدیران بر کارنامه مدیریت ارشد و ثبات شستا تحمیل نشود.
تغییر 120 مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره در «تاپیکو»


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 158

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1749
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 19132
:: بازدید ماه : 147249
:: بازدید سال : 446908
:: بازدید کلی : 4347087